روزهای کاری: شنبه تا چهارشنبه - 8 صبح الی 17 عصر
آب گوارا به مردم بم رسید

افتتاح پروژه ملی انتقال آب سد نساء به ‌بم و بروات

رئیس جمهور در آئین افتتاح این پروژه ملی گفت: در یک سال اخیر به اندازه چند سال کار انجام شده و اگر همینطور پیش برود شاهد بهره برداری از پروژهای آبرسانی بیشتری خواهیم بود.

با حضور آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور فاز اول تصفیه‌خانه و آبرسانی به بم و بروات به بهره برداری رسید.
پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا بیش از 10 سال نیمه کاره بود که در نهایت در یکسال اخیر با همکاری شرکت فنی مهندسی عمران سازه فارا به عنوان پیمانکار، این پروژه ملی به بهره برداری رسید.
این طرح شامل خط انتقال آب شرب به طول ۵۷ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۹۷۰ لیتر در ثانیه، دو مخزن ۱۰ هزار و ۵۰۰۰ مترمکعبی و ۴۰ کیلومتر خط برق است. فاز اول تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه از مجموع ۱۵۰۰ لیتر بر ثانیه نیز افتتاح شد.
تنش‌های آبی و کمبود تأمین، تصفیه و انتقال آب شرب شهر‌های بم و بروات به میزان ۲۰ میلیون مترمکعب در سال و در فاز توسعه طرح شهر‌های فهرج، ریگان و نرماشیر و ۱۴۲ روستا‌های مسیر به میزان حدود ۱۰ میلیون مترمکعب در سال هدف (سال ۱۴۲۵) افق زمانی این طرح است.
این پروژه ۲۴۰ هزار نفرجمعیت شهر‌های بم و بروات را شامل می‌شود و طرح آبرسانی به سایر شهرستان‌های شرق استان از جمله فهرج، نرماشیر و ریگان هم در سال هدف تقریباً ۴۲۲ هزار نفر را در بر می‌گیرد.
تاکنون برای این پروژه بیش از ۹۵۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است. برای تکمیل فاز دوم در حال حاضر به حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است و برای تکمیل فاز سوم علاوه بر اعتبار موردنیاز در فاز دوم، در حال حاضر ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار لازم دارد.
سد نساء با ظرفیت ۱۶۸ میلیون مترمکعب در شرق استان کرمان در ۸۰ کیلومتری شهر بم قرار دارد که عمده آب آن از کوه‌های جبالبارز تامین می‌شود و به همین دلیل به اظهار کارشناسان، آب آن از با کیفیت‌ترین آب‌های منطقه به شمار می‌رود.

*مشکلات حوزه آب و برق در استان کرمان باید سال‌ها پیش حل می‌شد.

رئیس جمهور در آئین افتتاح این طرح گفت: ما در حوزه آبرسانی، برق رسانی و فاضلاب دراین مناطق مشکلاتی داریم که این مشکلات می‌توانست سال‌های قبل رفع شود تا تنش‌های آبی و کمبود تولید برق حل شود و باید این عقب ماندگی‌ها را جبران کرد و پروژه‌ها و طرح‌های نیمه تمام در دستور کار دولت است.
رئیس جمهور در ادامه گفت: ما زمان نداریم و در این استان ۶۷۰ روستا تنش آبی دارند که در ۱۶۰ روستا مشکل آبی حل شده و بقیه هم باید حل و به نتیجه برسد.
رئیس جمهور گفت: بعضی کار‌ها اگر به صورت عادی انجام می‌شد شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های امروز نبودیم و در این یک سال به اندازه چند سال کار شده و اگر کار همین‌طور پیش برود در بعضی از شهر‌ها شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های آبرسانی خواهیم بود.پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا از سال ۹۰ شروع شده و تاکنون ادامه داردکه تقریباً یک ششم از ظرفیت تصفیه‌خانه تکمیل شده است.

Instagram WhatsApp WhatsApp Telegram
سایدبار